Проєктна діяльність






Колективний творчий проект: «Рідний край: 

Сторінками минулого та сучасного»


ЗМІСТ

 

Вступ……………………………………………………………………3

РОЗДІЛ 1. Мета, завдання, план реалізації проекту……………………4

РОЗДІЛ 2. Опис проекту………………………………………………….5

ВИСНОВКИ……………………………………………………………….7

Список використаних джерел…………………………………8

 

Вступ

 

Пріоритетним напрямком виховання дітей та молоді в національній системі освіти є патріотичне виховання. На рівні із системою освіти велика роль у процесі формування ідеології патріотизму у молодого покоління належить саме вивченню краєзнавства. Одне із чільних місць у цьому питанні належить вихованню любові до рідного краю, дбайливого ставлення до рідної землі, – своєї малої батьківщини, її історії, поваги до народних традицій і звичаїв, фольклору, любові до рідної природи. Немає у людини місця дорожчого, ніж того, де вона народилась, землі, на якій зросла… Щоб по-справжньому любити рідний край, слід його добре знати, необхідно вивчати його історію, мову, культуру. А це, в свою чергу, допоможе краще вивчити і зрозуміти велику історію нашої держави – України. Серед багатьох новітніх технологій, застосованих у шкільному історичному краєзнавстві, однією з найефективніших є проектна, яка створює сприятливі умови для самореалізації особистості, дає поштовх для індивідуального та колективного пошуку, стимулює розвиток інтелектуального й творчого потенціалу учнів, розвиває відповідальність, необхідні психологічні якості, формує соціальні вміння та сприяє набуттю навчального і життєвого досвіду. Участь у проектній діяльності сприяє формуванню ключових компетентностей: комунікативної, соціальної, правової, психологічної, інформаційної. Під час створення проекту учні поглиблюють власні знання з історії рідного краю, вони самостійно збирають інформацію, аналізують її, роблять висновки, використовуючи даний матеріал. Участь у проекті допоможе учням зрозуміти, що пізнання історії свого народу, інтерес до історії рідного краю – це духовна потреба людини. Не можна любити того, чого не знаєш.

Бібліотечно-інформаційний центр нашого закладу співпрацюючи разом з учнями 10-х класів та викладачами навчальних предметів, таких як історія, українська література і художня культура розробили проект з цієї галузі. Поглибленню знань, умінь і навичок учнів, розвитку їх здібностей і пізнавальної активності, вихованню любові до Батьківщини ми намагаюся досягти через дослідження рідного краю.

 

І розділ

 

Мета, завдання, план реалізації проекту

 

Проект називається «Рідний край: сторінками минулого та сучасного», довгостроковий діє вже 5 років.

Метою нашого проекту було надання учням знань з краєзнавства: вивчити історичні особистості, видатних земляків, розвинути навички аналізу краєзнавчих фактів, вміння виділяти головне. Виховувати в учнях етнонаціональні та загальнолюдські цінності як основи формування громадянина-патріота України.

 

Основними завданнями проекту є:

 

Ø формування навичок пошукової та науково-дослідницької роботи з джерелами літературно-краєзнавчої інформації;

Ø розвивати творчий  потенціал школярів, здатності самостійно здобувати знання, творчо мислити;

Ø відновлення історичної пам’яті учнівської молоді з метою формування громадянина України через вивчення літопису рідного краю;

Ø виховання у молодого покоління громадянських рис, почуття патріотизму,

національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу;

Ø забезпечення духовної єдності поколінь; відчуття особистої причетності до творення історії;

 

План реалізації проекту

 

1.     діагностика інтересів, потреб, схильностей учнів ;

2.     вибір теми, формулювання мети і завдань; співбесіди з учнями проекту; складання плану роботи; інформування учнів, консультування учнів щодо виконання проекту; 

3.     формування умінь аналізувати й систематизувати зібраний матеріал; 

4.     підготовка учнів до компонування матеріалу за розділами:актуальність, значущість теми.

5.     сформувати уміння аналізу й самоаналізу участі в проекті, підготувати презентації результатів проекту

6.     організувати обговорення процесу та результату роботи над проектом; оцінити особистий внесок кожного у спільну роботу.

 




ІІ розділ

 

Опис проекту

 

Проект починався з дослідження історії заснування міста Єлисаветград, після чого була представлена презентація «Мій рідний край: сторінки історії» та творча колективна робота «Рідне місто моє». Учні зібрали матеріал про Фортецю Св. Єлизавети, у творчій роботі була висвітлена тема розвитку музейної справи на Кіровоградщині.

Багато цікавих матеріалів було зібрано про видатних людей нашого міста. Це стосується, передовсім класиків української і російських літератур, діячів культури, науки, освіти та мистецтва. Ми згадуємо та пишаємося, що саме на Єлисаветградщині у 1882 році народився професійний театр, освячений іменем Марка Кропивницького.

Не менш яскраве сузір’я вихованців Єлисаветградської класичної гімназії відкритої 1879 року, що випускники її стали гордістю не тільки нашого міста, а й нашої держави. Це і Ігор Євгенович Тамм, фізик-теоретик, Нобелівський лауреат автор теорії випромінювання електрона, Юлій Мейтус композитор, автор відомих опер «Гайдамаки», «Украдене щастя», «Ярослав Мудрий» тощо, Ярослав Івашкевич відомий письменник, Георгій Еріхович Лангемак винахідник «Катюші», це і Амінодав Шполянський (Дон Амінадо). Не можна не згадати й Володимира Кириловича Винниченка, якого виключили з гімназії за те, що гостро ставав на захист свого мужицького походження та говорив українською мовою.

Бібліотечно-інформаційний центр в співпраці з викладачем української мови та літератури Костенко О. С. провели конференцію  з учнями 10-Г класу із використанням мультимедійних технологій, темою якого було «Єлисаветградська чоловіча гімназія. Історія створення, видатні особистості».

 

Основною метою конференції було

1.     ознайомлення учнів з історією створення, системою навчання, організацією навчального процесу та вільного часу Єлисаветградської класичної чоловічої гімназії;

2.     презентувати учням особистості, які навчалися у класичній гімназії, коротко ознайомити з долею цих людей;

3.     ознайомлення із невідомим твором Дона Амінадо «Поезд на третьем пути»;

4.     розвивати творчі здібності учнів, уміння виразного читання;

5.     спонукати учнів до емоційного сприйняття матеріалу.

 

Багатовікова історія міста Кропивницький творилася розумом, працею і звитягою багатьох поколінь його мешканців. Кожне століття залишило тут свій особливий знак.У різні роки доля так чи інакше пов’язана з нашим містом імена видатних людей, таких як: брати Томас і Роберт Ельворті, професор В. І. Григорович, історик, археолог і фольклорист В. М. Ястребов, композитор П.І. Ніщинський, вихованцями якого були, зокрема, актори і режисери М.К. Садовський та  П.К. Саксаганський. У місті жив відомий піаніст Генріх Густавович Нейгауз, визначний українознавець П. Рябков,  та багато інших.

Деякі історичні постаті, причетні до історії нашого краю, незаслужено призабуті, про інших, стараннями нових поколінь, пам'ять повертається у рідні краї.

Настав, певне, час відновити втрачену пам'ять, стерти пил віків про людей, які вписали яскраву сторінку в історію міста. Завдяки цьому в рамках проекту, бібліотекарі в співпраці з учнями, розробили бібліографічний покажчик під назвою «Світлі постаті минулих століть», метою якого було висвітлення історії Кіровограда, крізь призму життєдіяльності відомих історичних осіб, їхню впливовість на історичні процеси, що відбувалися у нашому місті та державі, а саме головне -  розповісти молоді про самовідданість, жертовність цих людей заради служіння своєму народові.

 

       На сучасному етапі наше місто прославляють такі відомі особистості, як Анатолій Кривохижа - культурний діяч і педагог, засновник заслуженого ансамблю танцю України  «Ятрань» і академічного театру народної музики, пісні і танцю «Зоряни», народний артист України, доцент, почесний громадянин міста та всім відомий дитячий хореографічний колектив «Пролісок», керівником якого є народний артист України, професор Анатолій Коротков. З ансамблем працював головний балетмейстер-постановник, народний артист України, професор Віктор Похиленко, нажаль відійшов у вічність 10 січня 2020 року. І ще одна відома сучасна особистість Олександр Жовна - український педагог, письменник, кіносценарист, та режисер. Заслужений діяч мистецтв України (2008). В рамках проекту ці імена були зібрані в бібліографічному покажчику під назвою «Славетні імена нашого краю», та була зроблена презентація: бібліографічний нарис «Українець за покликом серця» про шлях до мистецтва, народного артиста України, професора Анатолія Короткова.

 

Всі матеріали з історії існування ансамблю до сьогодення можна знайти на сайті http://prolisok.org. А загалом дізнатися про наш заклад можна ознайомитися на сайті http://portal.prolisok.org.

 

Висновки

 

За умови успішної реалізації проекту учні набувають таких знань, умінь та навичок:

Ø    вміння працювати з відео та аудіо приладами;

Ø    створення мультимедійної презентації;

Ø    вміння оформляти виставки;

Ø    розвиток акторських здібностей, творчої уяви, критичного мислення;

Ø    вміння аналізувати, порівнювати, досліджувати отримані факти, побачені явища;

Ø    вміння шукати матеріал з допомогою мережі Інтернет;

Ø    вміння співпрацювати разом, працювати самостійно та в групах;

Ø    поглиблення знань учнів з історії рідного міста

Ø    виховання любові до рідного міста, поваги до його історичного минулого.

 

Щоб реалізувати проект учні отримали можливість самостійно проводити дослідження так як фактично знову відкривають уже знайомі факти і події минулого за допомогою матеріалів музеїв, науково-популярної літератури,періодичних видань, ресурсів Інтернету. Старшокласники, проводячи велику дослідницьку роботу, залучаючи багато матеріалів, з великим інтересом ставляться до оформлення своїх творчих робіт. Матеріали даного проекту зібрані в електронному портфоліо, та розміщені на постійно діючий виставці «Немає кращої землі, ніж та, що зветься рідним краєм» у бібліотечно-інформаційному центрі нашого закладу. Був створений анотонований рекомендаційний список літератури «Подорож по рідному краю». 

 

Список використаної літератури


1.     Бойко О.Д. Історія України. Київ, 1999

2.     Брати Томас і Роберт Ельворті. Видатні особистості Кіровоградщини. Роберт Пірс Ельворті. ОУНБ ім. Д.І. Чижевського: веб-сайт. https://wiki.library.kr.ua. URL: https://cutt.ly/9QsEcxv (дата звернення 15.04.18).

3.     Визначні постаті Степової Еллади. / Упоряд. Босько В.М. Кіровоград: Видавничий центр «Інформаційна мережа», 2004. 376 с.

4.     Довідник з історії України. За ред. І.В.Підкови, Р.М.Шуста. Вид. в 3 томах. Т.1. К., 1993; Т.2.  К., 1995; Т.3. К., 1999.

5.     Жовна Олександр Юрійович. Маленьке життя. Кіровоград: ПВЦ «Мавік», 2004. 86 с.: іл.

6.     Зелений Павло Олександрович.  Вікіпедія: вільна енциклопедія: веб-сайт.  URL:https://cutt.ly/lQsYu8V(дата звернення07.04.2019).

7.     Кизименко. П. Кіровоград. Образотворче мистецтво (минуле і сучасне). Альбом. Кіровоград: ПВЦ «Мавік», 2008.  312 с.: іл.

8.     Кіровоградщина. Історія. Традиції. Сучасність. Кіровоград:  Імекс ЛТД, 2008. 640 с.; іл.

9.     Коротков Анатолій Єгорович. Вікіпедія: вільнаенциклопедія: вебсайт. URL:https://uk.wikipedia.org/wiki/Коротков_Анатолій_Єгорович (дата звернення 10.02.2021).

10. Кузик Б, Білошапка В. Кіровоградщина: Історія та сучасність центру України в 2-х т.  Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС, 2005. т.1.  496 с., т.2. 452 с.

11. Літературний словник Кіровоградщини./ Автор-упорядник Л.Куценко.  Кіровоград, 1995. 126 с.

12. Матівос Ю.М. Вулицями рідного міста. Кіровоград: ТОВ «Імекс –ЛТД», 2008.  104 с.

13. Пам’ять степів. Історичні нариси з минулого Кіровоградщини.- Кіровоград: Поліграфічно-видавничий центр «Мавік», 2003. 246 с.; 31 л. іл.

14. Пашутін Олександр Миколайович. Видатні особистості Кіровоградщини. ОУНБ ім. Д.І. Чижевського: веб-сайт. https://wiki.library.kr.ua. URL:https://cutt.ly/VQsFGDy(дата звернення 17.05.2020)

15. Ерделі Олександр Семенович (1826 - 1898). Кропивницька міська рада: веб-сайт.  URL: https://cutt.ly/eQsnD0d (дата звернення 07.04.18).


 

 Усі матеріали можна подивитися тут https://drive.google.com/drive/folders/1SXv8vucBkmW6i4T1PqPfV5Ivl_xJZfib?usp=sharing

















































































Немає коментарів:

Дописати коментар