Насилля. Як його уникнути
психологічний практикум
Прояви
насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна
людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно
відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли
сприймати насильство, як щось неминуче.
Але коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас вдома, на вулиці, ми
можемо зупинити його.
Вправа «Аркуш
паперу»
Візьміть
аркуш паперу, зіжмакайте, тепер спробуйте повернути його до початкового стану,
тобто, щоб аркуш став знову гладеньким та рівним.
Запитання
до обговорення: Чи може папір стати знову ідеально гладеньким? А що
відбувається з людиною, коли вона чує образливі слова? Чи можна відновити
емоційне ставлення людини до кривдника, сказавши «пробач»?
Образити
людину легко, а повернути довіру - довготривалий процес.
Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в
коло насильства, бо можемо не знати, що певні насильницькі акти щодо нас
порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав та як захистити
себе.
Підніміть,
будь ласка, руку ті, хто знає про такі випадки, коли когось били, обзивали,
відбирали гроші, інші речі або цінності, тобто насильно когось примушували робити
те, чого вони не хотіли.
Можете
розповісти про такі випадки?
Серед
учнів було проведено анонімне
анкетування. Вислови ваших однолітків.
-
Дівчина зі сльозами розповідає
іншим: «мама мене просто уб’є, якщо дізнається, що я загубила шарф, який вона
подарувала»;
-
Дівчинка цілий день переживає, що
у неї відірвався ґудзик, тому що вдома її покарають – вона боїться матері;
-
Батько бив дитину велосипедними спицями ( залишилися сліди на
ногах);
-
Батько б’є сина за оцінки: хлопець
поводить себе нахабно і зухвало і в той же час він стає блідим від будь – якого
зауваження.
Як
Ви вважаєте, в даних ситуаціях
застосовано насильство?
На
вашу думку, що таке насилля?
Насилля –
це дії, що принижують людську гідність та шкодять здоров’ю.
Давайте
разом на фліпчарті запишемо дії, які ви вважаєте насильством.
Приниження,
побиття, образа, ігнорування, вимагання, тяжка фізична праця, байдужість,
зневага, ізоляція, глузування, штовхання, ляпас, обмеження спілкування.
Всі
вищеназвані види насильства можна розділити на три групи:
1. Фізичне
насилля
2. Психологічне
насилля
3. Сексуальне
насилля
1.
Фізичне насильство —умисне завдання тілесних ушкоджень.
2.
Сексуальне насильство — використання людини для отримання задоволення.
3.
Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової
атмосфери.
Психологічне
насилля може виявлятися у:
•
зневазі — послідовній нездатності батьків чи особи, яка здійснює догляд,
забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, турботу;
• жорстокому поводженні — хронічних
приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї.
Відео Проти
насильства в сім’ї
Вправа «Міф чи реальність»
Насильство має і позитивні сторони (Ні)
Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої є проявом
насильства (Так)
Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (Так)
Б'ють заслужено (Ні)
Дитина, яка потерпає від насильства повинни мовчати про це (Ні)
Хлопці схильні до насильства більше, ніж дівчата (Так)
Насильство карається законом України
(Так)
Насильство – це ознака мужності дитини в школі (Ні)
Насильство – це злочин (Так)
Поліція повинна втручатися у вирішення проблем насильства (Так)
Треба мовчати, коли потерпаєш від насильства (Ні)
Знущання, бойкот, ігнорування – це насильство (Так)
У конфліктній ситуації агресор
завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої
вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже
лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему – і особистість.
Нам
подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на
ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось
з вашого оточення називають на прізвисько, принижують?
Кожний
прагне, щоб його розуміли і любили таким, який він є! Однак у шкільному, і
навіть у колективі дорослих, люди поєднуються за певними об'єднувальними
принципами. Тому, якщо у цій спільноті є хтось, хто відрізняється від інших,
він часто опиняється на самоті. Однак чи є це приводом для його цькування?
Переглянемо з вами два мультфільма, а потім
обговоримо ситуацію.
Мультфільм «Жив собі чорний кіт»
Чи справедливе було ставлення інших до кошеняти? Чи
розумно будувати відносини з оточуючими, ґрунтуючись на їхніх вроджених
особливостях чи зовнішності?
Через людські забобони з чорним
котом ніхто не спілкується, тому він опинився у повній ізоляції. Всьому причина
– чорний колір його шерсті.
Що відчуває кошеня, наскільки
йому сумно і самотньо? Про це ніхто навіть не замислюється. Щоб не мати
клопіту, всі його намагаються обійти десятою дорогою. Однак варто котові
забруднитися у білу фарбу – ставлення до нього вмить змінюється.
Мультфільм «Вірте у любов, вірте у Різдво»
Це історія про їжачка на ім'я
Генріх, який уперше прийшов до нового класу. Він би з радістю подружився з
однолітками, однак спілкуватися і гратися йому заважають колючки, через які він
і сам страждає.
Минає час, і напередодні Різдва
Генріх помічає, що однолітки шепочуться і сміються за його спиною. Коли
засмучений їжачок виходить на шкільне подвір'я, його чекає несподіванка –
подарунок від однокласників, завдяки якому вони зможуть дружити і гратися!
Абсолютно з кожним можна знайти спільну мову, якими
різними, на перший погляд, ви б не були.
Чи
спостерігали ви таку ситуацію, коли в колективі «обирають» так звану «білу
ворону», яка відрізняється від інших або зовнішнім виглядом, або розумовими
здібностями, або поведінкою і їх постійно зневажають та застосовують
прізвиська, штовхають, чіпляються,
псують особисті речі та інше?
Які відчуття викликає така ситуація у вас?
Як, на вашу думку, почуває себе людина, яку
«обрали «білою вороною»?
Сьогодні
серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства,
здійснюваного самими дітьми один до одного.
Останніми
роками визнано поширення такого явища, як булінг.
Відео
«Булінг»
Практично в кожному класі є учні, які стають об’єктами
глузувань та знущань, а також агресори, які є ініціаторами булінґу.
Найчастіше цькування ініціюють надміру агресивні діти,
які люблять домінувати, тобто бути «головними». Їх не турбують
почуття і переживання інших людей, вони прагнуть бути в центрі уваги,
контролювати все навколо. Принижуючи інших, вони підвищують власну значущість.
Нерідко це відбувається через глибокі психологічні комплекси кривдників.
Можливо, вони самі переживали приниження або копіюють ті агресивні й образливі
моделі поведінки, які є у їхніх сім'ях.
Зазвичай об'єктом знущань (жертвою)
булінґу вибирають тих, у кого дещо відмінне від однолітків. Відмінність може
бути будь-якою: особливості зовнішності; манера спілкування, поведінки;
незвичайне захоплення; соціальний статус, національність, релігійна належність.
Найчастіше жертвами булінґу стають діти, які мають:
•
фізичні вади – носять окуляри, погано
чують, мають порушення опорно- рухового апарату, фізично слабкі;
•
особливості поведінки – замкнуті чи
імпульсивні, невпевнені, тривожні;
•
особливості зовнішності – руде волосся,
веснянки, відстовбурчені вуха, незвичну форму голови, надмірну худорлявість чи
повноту;
•
недостатньо розвинені соціальні навички:
часто не мають жодного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з
однолітками;
•
страх перед школою: неуспішність у
навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування
певних предметів, що сприймається навколишніми як підвищена тривожність,
невпевненість, провокуючи агресію;
•
відсутність досвіду життя в колективі (так
звані «домашні» діти);
•
деякі захворювання: заїкання, дислалія
(порушення мовлення), дисграфія (порушення письма), дислексія (порушення
читання);
•
знижений рівень інтелекту, труднощі у
навчанні;
•
високий інтелект, обдарованість, видатні
досягнення;
•
слабо розвинені гігієнічні навички
(неохайні, носять брудні речі, мають неприємний запах).
Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало
страждань.
Жертви
булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором, страх, розпач і
злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:
•
неадекватне сприймання себе – занижену
самооцінку, комплекс неповноцінності, беззахисність;
•
негативне сприймання однолітків –
відсторонення від спілкування, самотність, часті прогули у школі;
•
неадекватне сприймання реальності –
підвищену тривожність, різноманітні фобії, неврози;
•
девіантну поведінку – схильність до
правопорушень, суїцидальні наміри, формування алкогольної, тютюнової чи
наркотичної залежності.
Молодші школярі мають неодмінно
звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже
потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть
завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.
•
Старші діти, підлітки можуть спробувати
самостійно впоратись із деякими ситуаціями.
Психологами було розроблено кілька порад для
них.
Як впоратися з ситуацією
самостійно
•
Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість,
намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така
поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато
складніше, ніж дати волю емоціям.
•
Якщо ситуація не дозволяє вам піти,
зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити
кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
•
Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те,
чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
•
Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й
чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше
шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
•
Не соромтеся обговорювати такі загрозливі
ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію
поведінки і припинити насилля.
Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших
силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти
- спостерігач, а завтра - жертва.
Відео Стоп! Булінг
ПАМ’ЯТАЙ!
• Ти маєш право
відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими
словами.
• Ми подібні, але
всі різні.
• Твоя власність
належить тільки тобі.
• Ти маєш право на
допомогу.
• Кожна людина має
право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
Мій
улюблений світ -
Без
насильства,
Без
жорстокості, болі і зла,
Де
народом заспівана пісня
Містить
тільки хороші слова.
Мій
улюблений світ – це не казка,
А
реальне щасливе життя,
Бо
звільнивши наш світ від насильства,
Можна
сміло іти в майбуття.
Немає коментарів:
Дописати коментар